Onafhankelijk en inspirerend magazine op papier en iPad

2017

Een elektronische kasseienweg met ezelskarren. Dat was mijn samenvatting van het internet in 1999. Ik logeerde toen drie maanden in hetzelfde pension als nu, Fredemar en had me voorgenomen dagelijks verslag van mijn verblijf te doen. Dat bleek zo ingewikkeld dat het een dagtaak werd en ik tot niets anders meer kwam dan een vrije modempoort zoeken. Overdreven gesteld. In 2003 ging ik weer naar Fredemar. Mijn verslag ging toen gewoon op floppy naar Metro, dat er een middenpagina mee vulde. In 2007 was het alweer een stuk eenvoudiger, toen er in het hele dorp gratis wifi was. Ik moest er wel voor in de vensterbank gaan zitten.IMG_5272

In 2017 is alles anders. Ik heb 5G data in mijn belbundel die in heel Europa geldig is en Fredemar heeft wifi. Navigatie-apps wijzen me zelfs over kasseien de kortste weg. Ik heb de ov-chipkaart van mijn zoon vanaf een Portugees terras opgewaardeerd. Ik heb een kwestie met KwikFit in Nederland opgelost vanuit mijn pension. Ik heb uitgezocht waar ik in Sines het goedkoopst de remmen van mijn auto kan laten reviseren. Ik weet met een online woordenboek eindelijk wat ik eet in het restaurant, zonder het te hoeven vragen. Ik blijf per minuut op de hoogte van de krankzinnige ontwikkelingen in de VS. Er gaat geen #ophef in Nederland aan me voorbij. Ik twitter over mijn ervaringen in Portugal.

En diep in mijn hart vind ik het jammer. In 1986 reisde ik voor het eerst in mijn leven alleen door Europa. Er was niets om op terug te vallen, ik moest mezelf redden met mijn Engels, mijn steenkolenfrans en -duits, en mijn intuïtieve interpretaties van het Spaans, Portugees en Italiaans. Om over het Hongaars te zwijgen. Spaanse lokettisten gooiden chagrijnig het luik voor me dicht, Portugese hielpen me lachend met handen en voeten. Toen ik na 31 dagen thuiskwam was alles anders, ik was mijn schroom kwijt en had geleerd me te redden in landen waar ik taal noch gebruiken kende.

Nu is er overal een app voor die je helpt, maar je niets leert.

Jackzonnebril

@nouwja


2 reacties op “2017”

Alexander Henket zei op 10 februari 2017 om 14:58

> Nu is er overal een app voor die je helpt, maar je niets leert.

Mooi, en zo waar


Gerrit Snel zei op 10 februari 2017 om 17:17

Maar niet te vergeten, de stress die iedereen subiet ervaart als er dan even geen verbinding mogelijk is 😉


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*


Covers

  • MacFan 118 cover

Contact

Zijn er vragen of wilt u reageren?
U kunt ons telefonisch bereiken op +31 (0)348 - 43 13 93. Uiteraard kunt u ons ook een e-mail sturen.

Instagram



Tweets