Crashplan crasht… wat nu?

Op World Backup Day onderstreepten we nog hoe belangrijk het is om niet alleen een backup op een externe harde schijf te maken, maar om ook een actuele backup buitenshuis te hebben. Want als je huis afbrandt, wordt leeggeroofd of een fatale optater van een blikseminslag krijgt, is die externe harde schijf die een half metertje van je Mac verwijderd is, net zo verloren als de computer zelf. Een online backup-dienst is handig, zo zeiden we. Maar inmiddels gooit één van de grote aanbieders de handdoek in de ring. Crashplan stopt met backups voor consumenten.

Crashplan gaat alleen nog verder met zakelijke klanten. Heb je als particulier een backup-abonnement bij Crashplan, dan kun je de duur van je huidige termijn nog uitzitten. Crashplan geeft je er bovendien nog 60 dagen bij om een ander onderkomen voor je data te zoeken. Concurrent Backblaze is een optie. Of natuurlijk het Nederlandse Mac-Up!, speciaal voor Mac-gebruikers. Mac-Up! zelf maakt ook weer gebruik van Crashplan, maar is een zakelijke klant, dus daar verandert volgens Herman Coster van Mac-Up! voorlopig helemaal niks.

8 REACTIES

  1. Weer melding van Mac-Up! De positieve recensie van een tijd geleden begreep ik al niet, maar nu begint het wel erg op een vriendendienst te lijken.

    Backblaze, maar ook b.v. IDrive en Carbonite, zijn technisch veel beter en maken niet lui gebruik van andermans (Crashplan, Java) programma.

    Backblaze kost omgerekend 3,50 per maand (Mac-Up 5,95), backupped continue en werkt nauwelijks merkbaar op de achtergrond dankzij een efficiënt native eigen programma.

    • Komt er nog een bij dat Mac-Up misleidende informatie weergeeft in hun vergelijking met de concurrentie. Er staat b.v. dat Backblaze 60 *euro* per jaar kost. Backblaze kost 50 *dollar* per jaar (+/- 42 euro); alleen wanneer je per maand betaald kom je uit op 60 *dollar* (+/- 51 euro).

      Daarnaast is het wel *humor* dat Crashplan uit de vergelijking wordt gehouden. Op het moment van schrijven zou dat logisch zijn, maar dit was een hele tijd (jaar) terug ook al het geval. Crashplan was 5,95 dollar per maand = 5 euro.

      Al met al is, in een eerlijke vergelijking, Mac-Up zachtgezegd geen top aanbieding …

  2. Je vergeet even dat de back-up’s van Mac-Up! in Nederland staan, dat wij ZFS gebruiken als nog een extra veiligheid en dat er ook ondersteuning via de telefoon wordt gegeven. Dus je kunt ons gewoon bellen Marc! (Bij welke andere back-up service is dat tegenwoordig nog mogelijk?) Dat wij nog steeds werken met een seeddisk als dat nodig is (wordt door iDrive en Carbonite overigens niet geleverd zover ik weet) en dat die dan gewoon via PostNL wordt verstuurd en niet helemaal uit de VS moet komen (je kunt hem zelfs komen ophalen als je dat wilt!).

    Tenslotte, en dat wordt snel verkeerd begrepen, gebruiken wij niet de CrashPlan Home versie maar de CrashPlan (PRO) enterprise versie. Deze heeft sinds meer dan een jaar ook een native (geen java) client app. En onze service is eigenlijk alleen bedoelt voor Mac gebruikers.

    Maar niemand verplicht jou om voor Mac-Up! te kiezen natuurlijk.

    • Server locatie is tegenwoordig m.i. niet belangrijk meer. Zeker bij Backblaze haal ik met gemakt de volle up- en download snelheid. En als je bedoeld dat Nederlandse servers veiliger zijn tegen overheden …. mwah.

      Telefonische bereikbaarheid is geen pre meer. De support van de vooraanstaande concurrenten werkt prima via e-mail, twitter etc. In de ruim 5 jaar dat ik Backblaze / IDrive heb gebruikt, is er slecht 1 aanleiding geweest voor een minime support vraag die netjes werd beantwoord. Zeker bij Backblaze dat technisch geweldig werkt en ontzettend eenvoudig te installeren is, is er vaak ook geen aanleiding toe.

      Je gebruikt een programma van de concurrent Crashplan. Of dat nu Home of Enterprise is, maakt niet uit. Je hebt dus niet de kosten voor ontwikkeling daarvan en als Crashplan “morgen” besluit dat zo’n constructie (inzetten voor een concurrerende doenst) niet meer mag, dan heb je een probleem.

      Tenslotte is de prijs toch wel een belangrijk ding. 5,99 of 3,50 scheelt nogal. Het zou daarom ook wel netjes zijn indien jullie in de vergelijking de juiste prijzen van de concurrenten vermelden. Wel zo eerlijk.

  3. Marc: dan is het natuurlijk wel zo eerlijk als jij zelf even vermeld welk (zakelijk) belang jij dan vertegenwoordigt want jij bent zo te horen geen ‘normale consument’.

    De rest van jouw argumenten zijn toch echt wel discutabel en gelukkig heb je zelf nog nooit een volledige bootdisk crash bij de hand gehad want dan is enkel e-mail support en een week wachten op een seeddisk (alleen bij Backblaze) of twee weken (of langer?) je spullen dowloaden om je opstartschijf te kunnen herstellen echt niet grappig. Of vindt je soms van wel?

    • Ik heb geen enkel zakelijk belang. Ik ben klant geweest van LiveDrive, IDrive en op dit moment Backblaze. Ik wordt alleen erg kriegelig wanneer ik iets lees wat niet (volledig) klopt.

      Als ik positief ben over Backblaze, dan betekent dat niet meteen dat ik een zakelijke relatie heb (…). Dat is wel erg makkelijk om te zeggen.

      In je reactie zeg je weer iets wat niet klopt. Bij Backblaze kun je een restore schijf, als je wilt, al de volgende dag ontvangen (FedEx Priority) en bovendien krijg je het geld voor de schijf terug als je ‘m retourneert. En 2 weken wachten op een restore? Dat is wel erg extreem als ik kan downloaden met 100Mbit/s. Ik praat nu als gemiddelde privé klant. Niet als zakelijke klant.

      Wanneer jullie zakelijke klanten bedienen zou het jullie sieren als je ook Crashplan in de vergelijking opneemt. En, nog belangrijker, de juiste prijzen van je concurrenten vermelden. Dat of anders geen vergelijking publiceren. Wel zo eerlijk.

      Maar goed, laten we hier, wat mij betreft, geen lange discussie van maken. Ik laat het hierbij.

      NB: Ik heb verder niks tegen Mac-Fan! Ik wens jullie al het goede.

  4. Heren! Ik kom even tussenbeide!
    MacFan heeft de afgelopen tijd meerdere keren aandacht besteedt aan het belang van het maken van online back-ups. Dat een grote speler als Crashplan stopt met haar diensten voor consumenten, is wat ons betreft een belangrijke follow-up. MacFan.nl is niet echt een nieuwssite, maar soms is het wel goed om op eerdere onderwerpen terug te komen als er zich een actuele ontwikkeling voordoet. In ons bericht hebben we twee alternatieven genoemd: Backblaze en Mac-Up!. Juist omdat ze zo verschillend zijn; de één is een grote internationale speler, de ander is een kleinschaliger Nederlands bedrijf. Wat je moet kiezen, hangt geheel van je eigen voorkeuren af. Als je het een prettig idee vindt dat je je seeddisk simpelweg even langs kunt rijden, en dat je altijd even (in het Nederlands) kunt bellen met vragen, dan is Mac-Up! een fijne keuze. Wil je het iets goedkoper hebben, is Engels geen probleem en mag alles online lopen, dan is Backblaze perfect. Uiteraard zijn er ook nog andere opties, maar deze twee geven voor ons gevoel twee kanten van het spectrum weer. Ik ken genoeg mensen die niet zo handig zijn met technologie en die het idee van een back-up bij een Nederlands bedrijf heel prettig vinden. Ik ken ook mensen die geen creditcard hebben, en daardoor bij Backblaze niet uit de voeten kunnen. Het is dus heel persoonlijk; voor de één is een telefonische hulplijn wellicht totaal irrelevant, voor de ander is het juist een enorme pre.
    MacFan noemt altijd graag meerdere opties, en dat is precies wat we in dit berichtje deden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

*