Deus ex machina

‘Tegenvallende verkoopcijfers iPhone 8 doen productie halveren’ (23 oktober 2017)
‘Face ID krijgt downgrade om productie te versnellen’ (25 oktober 2017)

Je snapt het al. De kwartaalcijfers van Apple komen eraan en zoals elk jaar rond de introductie van een nieuwe iPhone moeten gefabriceerde, maar geloofwaardig aandoende, geruchten de koersen naar beneden krijgen. Iedereen herkent dat kunstje onderhand, ook de sites die aandacht aan deze geruchten besteden. Maar waarschijnlijk leveren de kletsverhalen teveel clicks – en dus inkomsten – op om ze te negeren, net zoals een procentje of wat koersverlies voldoende is om een klapper te maken: vandaag sloot de aandelenkoers op een all time high: 135 dollar.

En zelfs al zou het waar zijn: de totale flop van de Galaxy Note 7, vorig jaar rond deze tijd, heeft het faillissement van Samsung niet betekend. Het lachertje van de Windows Phone, Windows Mobile en slome verkoop van de Surface was ook niet het einde van Microsoft. Het gehannes met de Pixels glijdt Google ook af als na een teflonbehandeling.

Maar toch hangt het alvast gereserveerde leedvermaak om een mogelijke uitglijder boven Apple als een scheet in de lift. De opgaande lijn van twintig jaar, met een stroomversnelling sinds 2007, de transformatie van overnamekandidaat tot eigenwijze techreus, dat moet toeval zijn. Dat kan niet duren, die ommekeer was te onwaarschijnlijk. Dat klopt. Het is ook bijna niet te geloven. iPhone was de deus ex machina, ‘de persoon of het ding dat plotseling in het verhaal verschijnt om een eerst onoplosbaar probleem op te lossen’.

Volgend jaar rond deze tijd kan ik weer een soortgelijke column schrijven, want niemand zal Apples succes ooit begrijpen of accepteren. Zelfs bij de Grieken ging het er tweeduizend jaar geleden niet in. De sukkels.

@Nouwja

2 REACTIES

  1. “…Maar waarschijnlijk leveren de kletsverhalen teveel clicks – en dus inkomsten – op om ze te negeren,…”
    Dat is zo’n beetje het probleem van het op reclame drijvende internet. Het word dan ook steeds moeilijker om opgeklopte dan wel ronduit onjuiste berichten van de goede te onderscheiden. Trouwens, veel mensen halen er toch uit wat ze allang dachten, en clicken juist op de links daar naar toe. Vroeger dachten mensen precies zo, maar nu werkt het veel sneller en massaler. Sommige mensen verdienen daar ongetwijfeld een goede boterham mee. Jammer maar helaas.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

*