Less is more

Mijn PowerBook 165. Vormgegeven als een brutalistisch gebouw, en even grijs en onverwoestbaar. Na vijf jaar alleen een haperende hd – die ik er zelf had ingezet – en een keer een trackball die wegens vieze vingers was vastgelopen. Ik heb hem nog steeds. Net als de PowerBook G3 Pismo, die probleemloos alle uitbreidingen (extra RAM, grotere hd, ZIP-drive, AirPort Extreme-kaart) verstouwde. Daarna begon het gedoe. Elke iBook die mijn vrouw kocht ging stuk. Aan de MacBook die ik in 2006 kocht was in 2009 zoveel vervangen dat het feitelijk een geheel nieuwe MacBook was, op het scherm na. De 15″ MacBook Pro die ik in 2011 kocht had de beruchte defecte videokaart. In januari 2014 gaf hij de geest.

Ik kreeg onder garantie een retina MacBook Pro met ssd. Geen betonnen vormgeving, maar elegant en afgerond als een iPhone, en de betrouwbaarste Mac tot nu toe. Geen kuren, geen onvoorspelbaar gedrag en met elke software-update beter. Ik heb natuurlijk onvoorstelbare pech gehad met de vorige apparaten. Als iedereen dezelfde ervaring had gehad was Apple allang verdampt. Ik ben ook blij dat ik goed verzekerd ben, meestal voor AppleCare koos en later bij winkels kocht die standaard drie jaar garantie op Macs geven.

De huidige manier van Macs in elkaar plakken levert terecht kritiek op. Repareren is recyclen geworden. Maar een huidige Mac is niet meer dan een printplaat met een accupakket. Het heeft ook zijn voordeel, veel kan er niet aan kapot gaan. Het is een ontwikkeling die bijna alle apparaten doormaken. Aan mijn eerste Walkman kon alles kapot. De bandjes zelf, de draad van de koptelefoon, de koppen, de aandrijfsnaar van de Walkman, het batterijklepje. Vergelijk dat met een iPhone met AirPods. De ontwikkeling gaat nu zelfs door naar de elektrische auto.

De interesse van Apple in elektrische auto’s is dan erg interessant, zo’n auto is ook niet veel meer dan een rijdende accupakket met amper nog bewegende delen. Een rijdende MacBook Pro. Less is more.

@Nouwja

2 REACTIES

  1. Een elektrische auto van Apple? Liever niet. Keuze uit slechts drie Apple-kleuren, opladen met een speciale Apple-kabel, bij een Apple-gecerticiceerd oplaad-station (en niet bij die duizenden anderen). Trekhaak/stekker waaraan je alleen Apple-aanhangers kunt hangen. Op de radio alleen luisteren naar Apple-approved radio-stations. Slechts een zeer beperkte garantie. En zes keer de prijs van een ander.

  2. Defecte hardware: praat me er niet over. Mijn 3,5jr oude MacBook Pro 2.6ghz, 16gb ram, 1TB SSD was ineens gereduceerd tot waardeloos schroot. Symptomen? Uitval op allerlei momenten met en zonder stroom. Oorzaak? Geen idee. Card kon het niet vinden. Apple gaat volgende week kijken: hadden eerder geen tijd voor me. Daar zit je dan als zakelijke gebruiker die afhankelijk is van zijn hardware. Leen/huur van vervangende hardware doet Apple niet en die van Card zijn te oud. Doorgewerkt op een externe HD met een kloon van mijn MBP op de MacBook van mijn vrouw en intussen een nieuwe MacBook pro besteld. Levertijd twee weken want Built-to-Order.

    Tsjonge wat voel je je dan slecht geholpen ook al was men bij zowel Card als Apple uiterst correct en behulpzaam binnen hun mogelijkheden: ik heb een maand in de ‘woestijn met te weinig water’ gezeten. Als thuisgebruiker is dit vervelend, maar zakelijk is volkomen onacceptabel. Ik denk erover om zodra de coffee lake’s uitkomen er gewoon zelf nog maar 1 te bestellen als backup.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

*