Voorlopig niet

Gratis is niet voor niets. Ik begin maar meteen met mijn stokpaardje, dan hebben we dat gehad. Het is zo gemakkelijk, de alles gratis economie van het internet. Gratis berichten versturen (WhatsApp). Gratis een homepage annex blog (Facebook). Gratis opslag en/of delen van data (Dropbox). Gratis je eigen videokanaal (YouTube)… Het is zó gemakkelijk dat de meeste gebruikers over de privacybezwaren heen stappen, af en toe halfslachtig bezworen met ad- en trackingblokkeerders. Want ja, gratis en handig, en het zal toch wel meevallen allemaal? Het dreigende faillissement van Soundcloud, op het nippertje bezworen, toont een gevaar dat misschien beter is te vatten: het gevaar alles kwijt te raken.

Soundcloud is een dienst om gratis eigen muziek online te zetten. Er staan meer dan 110 miljoen nummers op, waarvan het overgrote deel nergens anders te beluisteren is dan daar. Allemaal onbereikbaar en verloren bij een faillissement, een niet te begrijpen verlies van de popcultuur. Maar moet je eens voorstellen dat zoiets Google zou overkomen. Ik ken heel veel organisaties die zwaar leunen op Google Docs. De economische gevolgen kunnen niet anders dan hevig zijn. ‘Gratis’ betekent gebruikers advertenties door de strot duwen en bespioneren van hun gedrag. Dat is blijkbaar net voldoende de boel draaiende te houden. De kans dat Google omkiepert is klein. Maar hij bestaat.

Hetzelfde geldt voor Apple, al is dat een financieel betonblok en zijn hun gratis diensten anders ‘gratis’ dan de ‘gratis’ diensten van Google, Facebook en Microsoft: de kosten ervan zitten verwerkt in de prijs van Apples hardware. Daarom gebruik ik die diensten tamelijk zorgeloos.

Gewoon een vergoeding vragen voor geleverde diensten zou een goede oplossing zijn. Het is niet per se een bescherming tegen faillissement, maar helpt veel. Het was eeuwenlang de betrouwbaarste manier. Blijkbaar zijn we dat vergeten. De wereldwijde verontwaardiging toen WhatsApp aankondigde 1 euro per jaar te gaan rekenen, zegt genoeg: voorlopig gaat het niet gebeuren.

@Nouwja

2 REACTIES

  1. Veel van die diensten zijn dan gratis voor particulieren, maar als bedrijf moet je bijvoorbeeld betalen voor Google Docs en DropBox. De gratis varianten zijn vaak ook beperkt. Wil je meer dan moet je ook als particulier de portemonnaie trekken.
    Welke echt gratis zijn (zover ik weet), FaceBook en WhatsApp, mogen van mij omvallen, ik heb er niets op staan dat niet met de wolken mag verdampen. 😉

  2. Faillissement van een cloudbedrijf is slechts een van de risico’s welke leidt tot verlies van gegevens. Wat dacht je van verlies van je password of account? Wanneer je verhuisd naar een ander land, Belgie of zo, kan je zo maar al je aankopen van app’s of muziek of films kwijtraken. Waar je normaliter boeken van je oma kan erven, dat gaat niet meer. Je kleinkinderen kunnen hooguit onder jouw naam proberen in te loggen. (wat dan weer niet mag omdat dit als identiteitsfraude wordt gezien). Nee, die cloud lijkt fijn, beter je eigen cloud service opzetten met een Synology drive. Lekker thuis in de kast laten staan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

*